Hye


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, June 26, 2012

ALONE...











aku rasa nak berkongsi satu pendapat yang aku sendiri lalui..
ini berkaitan cinta jarak jauh..
rasanya tak ramai yang pernah lalui cinta atau bercinta jarak jauh ni...

bagi diri aku, mulanya aku rasa aku tak mampu. yelah, bayangkanlah seminggu tak jumpa pun dah angau tahap gaban. ni kan pula satu tahun... fuhhhh

cer tengok kalau kita pecahkan seperti berikut... makin banyak angka2 dia timbul...

 1 tahun = 12 bulan = 365 hari = 8760 jam = 525,600 minit = 31,536,000 saat = 

Masa yang sama untuk setiap manusia

tapi 
tu nombor je..
cakap besar kan, ahaaa.. 
realitinya aku kena laluinya juga. sedih wooooo... nanges ni jangan cita la.. kering ayaq mata dah..

sebenarnya ada banyak cara serta kaedah yang baik dan sesuai untuk kita sentiasa rasa seperti bersama walaupun jarak kita dengan sang kekasih tu punyalah jauh..
naik basikal mau 5 - 6 tahun baru sampai.

jadi aku dengan beliau pun gunalah beberapa kaedah yang sesuai dan cara yang logik untuk dipraktikkan sehingga bertemu kembali.

pertama : 
DUNIA SEKARANG CANGGIH BEB.... APEDEHAL
GUNALAH  Skype sembang guna  video call setiap hari, mesej teks,  telefon dan email setiap hari. ni  penting untuk mengekalkan serta mengelakkan rindu serta angau yang akan  menjadi di antara satu sama lain . kalau boleh  sebanyak mungkin, call call call call. 
( kalau macam aku ngan dia, masing2 ada iphone. dalam tu ada banyak aplikasi yang layak digunakan. WHATSAPP, VIBER, GOOGLE TALK, VTALK, LINE, grinder, jackD...ehhhh yang 2 terakhir tu abaikan..eheeee) 

kedua : 
BUAT PERJANJIAN...
ni bukan macam perjanjian nak u jump i jump actly, ianya lebih kepada komitmen, yela sah sah dia pi jejauh tu bukan sesuka je.. ade keje kan.. so kita kena pandai konsider buat janji yang kita dan dia mampu.. contohnya sambut lah ulangtahun percintaan, hari hari penting, janji kejutkan tiap2 pagi ke guna aplikasi kat atas tu, janji yang agak2 kita mampulah.. 
( kes ni aku selalu failed ngan dia, selalu gak bertengkaq dan kadang2 lupa gak ngan janji2 kami sendiri buat..yang bestnya bila bergaduh tu sebenaqnya best, satgi lepas gaduh masing2 suwitttt... " tulawak sedih tau bla bla bla bla.... " paling lama pun merajuk 8 jam. itu akulah . lebih satgi aku yang reyau... AWAKKKKKK... awak janji tau jangan tinggalkan saya, jangan cari orang lain tau.. janji tau... itu realistik tak?.. eheeee )

ketiga :
DO THINGS BERSAMA SAMA....
aku rasa yang ni selalu kita lupa, amatlah penting bila kita dok jauh2 ni kita share every moment tu bersama. walaupun sidia tak de kat sebelah kita skang. anggaplah seperti beliau tu ade jeeeee sebelah kita. plan la lelok, contohnya pi muzium ke, wat lab ke, amik la gambar sebanyak mungkin pastu share lah ngan die. lantaklah die nak tegok ke tak. janji kita share. yang penting jangan dok amik gambar menyentap plak. dok pelok pelok orang lain. cium cium orang lain.. kalau boleh pastikan amik gambar yang agak nampak kita pi mana2 tu mcm sesorg je. biarlah janji x sentap.. ahaaa... 
( kes aku ngan dia, aku selalu sentap part ni. yelah aku kat malaysia kot. nak snap apanya. suma menda sama ja dia dok tengok selalu , aleh aleh IKEA, soping mall, pavilion. Dia plak wooooo, sah sah aku x mampu nak sampai kot. jadi aku suka gak buat mende ni bersama beliau, contohnya tengok special ocasion yang mmg kami suka, guna skype tengok AJL ke, MENTOR ke, dan sebagainya.)

sebenarnya ada banyak lagi mende yang aku ngan dia lakukan sepanjang kami berjauhan, tapi aku dah tak larat nak goreng dah... ngantokkk... so aku ringkaskan jelah ehhh...

  • Berkomunikasi dalam beberapa cara setiap hari, lebih daripada sekali.
  • Mengambil kesempatan dan manfaat hubungan jarak jauh .
  • berkongsi minat yang sama, contohnya menontoh movie yang kita boleh bincangkan bersama.
  • Mengelakkan untuk mengawal. kita mempunyai kehendak bebas dan tiada siapa yang boleh atau harus mengawal orang lain.ADOIII YANG NI AKU FAILED SIKIT... SIAN KAT DIA
  • Cuba mencabar antara satu sama lain. Sediakan reward.. baru seronok.. dah balik nanti claim.
  • Bercakap atau berbincang tentang masa depan anda bersama-sama sekeap yang munkin supaya tidak diabaikan.
  • Ingat: keadaan akan menjadi lebih baik.  walaupun hubungan agak perit tika ini. sebenarnya kita masih Mempunyai harapan dan akan bahagia di kemudian hari. serius dia selalu pesan kat aku pasal mende ni... aku je tak caya2 lagi..betolkah. adakah.. 
  • Avoid jealousy and be trusting.susah weyh yang ni... hanyak orang keras hati ja weyh... yang ni mmg aku tak jamin.... fuhhhh sapa boleh buat yang ni mmg aku respek n tabik spring lah.
  • Beri mereka benda pribadi milik Anda sehingga di saat yang diperlukannya, ketika dia rindu kita sekurang kurangnya dia dapat berpegang pada sesuatu yang dulu milik kita.

dan yang paling penting.....

Remember that you're still in a relationship.





p/s : ni pendapat je tau... salah ke tak . ni je yang aku rasa aku telah laksanakan ketika ini

kalau ada idea lain tambah2 lah kat komen bawah tu... sharing is caring 


5 comments:

  1. hehehehe mmg dpt kurangkan la..tp ttp tak sama jumpe face to face

    ReplyDelete
  2. Edy fee mmg la, kalau boleh x nak pon dok berjauhan ni.... Nak wat camne, so ni jelah cara yg kita buat supaya segalanya kembali seperti biasa.,

    Sayer.. Maksud kamu dah berpunye?

    ReplyDelete